Zo schrijf je een boeiende nieuwsbrief

Hoe stel je een e-mailnieuwsbrief samen? Hoe schrijf je artikelen waarop lezers doorklikken? Je leert het in deze online training voor nieuwsbriefschrijvers van patiënten- en gehandicaptenorganisaties. Met aandacht voor de opbouw, inhoud en lay-out.

Inhoud

Je ontdekt de 4 doelen van nieuwsbrieflezers en hoe je daar met schrijfstrategieën op inspeelt. Daarna behandelen we opbouw, inhoud en lay-out van een goede nieuwsbrief.

Over de opbouw

  • Hoe maak je een prikkelende intro die je lezers uitnodigt om door te lezen?
  • Uit welke onderdelen bestaat een nieuwsbrief nog meer?

Over de inhoud

  • Hoe breng je nieuws optimaal?
  • Hoe maak je een taai onderwerp toch interessant?
  • Hoe maak je zendergerichte informatie ontvangergericht?
  • Wat is scanbaar schrijven en hoe doe je dat?
  • Hoe schrijf je een wervende tekst?

Over de lay-out

  • Weleens van de F-shape gehoord? Straks wel!
  • Hoe kies je creatief beeld?

Opzet

De training bestaat uit een mix van zelfstudie (voorafgaand aan de online bijeenkomst) en 1 online bijeenkomst.

  • Zelfstudie: je bereidt je voor op de online bijeenkomst. Je krijgt hiervoor toegang tot ons online leerplatform, waar je de module Scanbaar Schrijven volgt. En je maakt een korte schrijfopdracht die je naar de trainer mailt.
    Heb je al nieuwsbrieven geschreven? Stuur ze in! De trainer gebruikt jouw teksten graag als voorbeeld en oefening tijdens de training. Heb je nog nooit een nieuwsbrief geschreven? Geen probleem, je kunt gewoon meedoen.
  • Sessie online: een wervelende, interactieve dag. Met veel schrijfopdrachten, brainstorms, ruimte om eigen voorbeelden in te brengen en voldoende pauzes om even te bewegen. Duur: 6 uur.
  • Feedbackronde: in de maand na de training kun je het concept van je nieuwsbrief insturen voor feedback van de trainer. Zo weet je zeker of je goed bezig bent.

Je leert

  • strategisch in plaats van intuïtief nieuwsbrieven schrijven
  • hoe een nieuwsbrief is opgebouwd
  • hoe je de verschillende berichten in je nieuwsbrief schrijft
  • allerlei schrijftechnieken om ook taaie informatie interessant te maken

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor iedereen bij een patiënten- of clliëntenorganisatie die weleens voor de emailnieuwsbrief schrijft.

In het kort

Voor wie

Schrijvers en redacteuren van online nieuwsbrieven van patiëntenorganisaties

Tijdsinvestering

1 trainingsdag, zelfstudie en huiswerkopdracht

Type training

Online

Kosteloos

Deze training is voor patiënten- en gehandicaptenorganisaties kosteloos. Lees meer bij Voor wie.

Competenties

  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Inleven
  • Creatief
  • Resultaatgericht
  • Initiatiefrijk

Bekijk de trainingsvoorwaarden

Inhoud

Je ontdekt de 4 doelen van nieuwsbrieflezers en hoe je daar met schrijfstrategieën op inspeelt. Daarna behandelen we opbouw, inhoud en lay-out van een goede nieuwsbrief.

Over de opbouw

  • Hoe maak je een prikkelende intro die je lezers uitnodigt om door te lezen?
  • Uit welke onderdelen bestaat een nieuwsbrief nog meer?

Over de inhoud

  • Hoe breng je nieuws optimaal?
  • Hoe maak je een taai onderwerp toch interessant?
  • Hoe maak je zendergerichte informatie ontvangergericht?
  • Wat is scanbaar schrijven en hoe doe je dat?
  • Hoe schrijf je een wervende tekst?

Over de lay-out

  • Weleens van de F-shape gehoord? Straks wel!
  • Hoe kies je creatief beeld?

Opzet

De training bestaat uit een mix van zelfstudie (voorafgaand aan de online bijeenkomst) en 1 online bijeenkomst.

  • Zelfstudie: je bereidt je voor op de online bijeenkomst. Je krijgt hiervoor toegang tot ons online leerplatform, waar je de module Scanbaar Schrijven volgt. En je maakt een korte schrijfopdracht die je naar de trainer mailt.
    Heb je al nieuwsbrieven geschreven? Stuur ze in! De trainer gebruikt jouw teksten graag als voorbeeld en oefening tijdens de training. Heb je nog nooit een nieuwsbrief geschreven? Geen probleem, je kunt gewoon meedoen.
  • Sessie online: een wervelende, interactieve dag. Met veel schrijfopdrachten, brainstorms, ruimte om eigen voorbeelden in te brengen en voldoende pauzes om even te bewegen. Duur: 6 uur.
  • Feedbackronde: in de maand na de training kun je het concept van je nieuwsbrief insturen voor feedback van de trainer. Zo weet je zeker of je goed bezig bent.

Je leert

  • strategisch in plaats van intuïtief nieuwsbrieven schrijven
  • hoe een nieuwsbrief is opgebouwd
  • hoe je de verschillende berichten in je nieuwsbrief schrijft
  • allerlei schrijftechnieken om ook taaie informatie interessant te maken

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor iedereen bij een patiënten- of clliëntenorganisatie die weleens voor de emailnieuwsbrief schrijft.

Trainer
Wat doe je als je als kind al verhaaltjes schreef? Dan ga je Nederlands studeren en begin je daarna je eigen trainingsbureau in schrijven. Liesbeth Louwerens is eigenaar van Superscript. Ze geeft trainingen en natuurlijk schrijft ze zelf ook heel graag.

Er zijn helaas (nog) geen geplande trainingsdagen

Wij houden je graag per e-mail op de hoogte wanneer deze training (opnieuw) wordt ingepland.

Hou me op de hoogte