Tool
Het INVOLV-inspiratie kwartet
Het INVOLV-inspiratiekwartet helpt om het gesprek over participatie te verdiepen. De vragen zorgen voor reflectie, het delen van ervaringen en nieuwe inzichten. Door kwartetten te vormen ontstaat overzicht, én een goed gesprek binnen de groep.
Zo speel je het inspiratiespel
- Schud de kaarten en deel ze uit.
- Iedereen houdt zijn kaarten voor zich.
- Bepaal wie begint.
- Vraag een kaart die past bij een set waarvan je zelf al minimaal één kaart hebt.
Bijvoorbeeld: “Mag ik van jou uit GROEI de Dilemma-kaart?”
- Heeft de speler de kaart?
- Dan moet deze worden gegeven.
- De ontvanger beantwoordt de vraag op de kaart hardop.
- De groep mag reageren voor meer gesprek.
- De speler die kreeg, mag nog een keer vragen. - Heeft de speler de kaart niet?
- Dan gaat de beurt naar de bevraagde speler.
- Heb je vier kaarten van hetzelfde thema?
- Leg ze open op tafel.
Einde en opbrengst
- Het spel eindigt wanneer alle kwartetten op tafel liggen.
- Winnaar: wie de meeste kwartetten heeft.
- Echte winst: de inzichten en gesprekken die ontstaan tijdens het spelen.
Andere spelvarianten
Deze variant gebruikt de kaarten zonder spelelement. De focus ligt op luisteren, leren en het delen van ervaringen.
Werkwijze
- Kaarten klaarleggen
Alle kaarten open op tafel of geef een stapel door. - Kaart kiezen
Iedereen kiest een kaart die aanspreekt. - Voorlezen & beantwoorden
De deelnemer leest de vraag voor en antwoordt. - Dialoog
De groep reageert, vult aan en deelt eigen ervaringen.
Toepassingen
- Kennismaking
Laat iedereen één kaart kiezen als ijsbreker. - Verdieping
Kies een kaart die past bij een persoonlijke uitdaging. - Thema’s verkennen
Werk in subgroepen per kleur/thema zoals GROEI, AANDACHT of TEAMWORK voor gerichte uitwisseling.
Voor meer energie, dynamiek en creativiteit.
Variant 1 – Inspiratiecirkel
Doel: snel perspectieven en ideeën delen.
Zo werkt het:
- Kaarten gesloten in het midden.
- Een speler pakt een kaart, leest en geeft een kort antwoord.
- Wijs iemand aan om aan te vullen (2–3 reacties).
- Kaart terug → volgende speler kiest een nieuwe kaart.
Variant 2 - Kennisbattle
Doel: spelenderwijs inzichten verzamelen.
Zo werkt het:
- Maak twee of meer teams.
- De spelleider leest een kaart voor.
- Teams hebben één minuut om samen een antwoord of voorbeeld te bedenken.
- Het meest creatieve/inspirerende antwoord wint de kaart.
- Team met de meeste kaarten wint.
Meer weten?
Neem contact op met Saskya Angevare, coördinator online leren
E-mail: s.angevare@involv.nl
Telefoon: 06 1851 2332