Individueel lotgenotencontact

Leer hoe je in een persoonlijk (1-op-1) gesprek mensen helpt door lotgenotencontact. Verschillende gespreksvormen, omgaan met emoties, bewaken van je grenzen, dit en meer komt aan bod. Deze praktische training voor ervaringsdeskundigen van patiënten- en cliëntenorganisaties is deels online en deels op locatie.

Lotgenotencontact is een belangrijke dienst die patiënten- en gehandicaptenorganisaties bieden. Lotgenoten kunnen terecht voor een luisterend oor, het uitwisselen van ervaringen of praktische tips.

Inhoud

In deze training behandelen we onder andere:

  • de verschillende gespreksvormen
  • omgaan met uiteenlopende hulpvragers
  • omgaan met emoties
  • bewaken van je grenzen
  • bewaken van je ervaringsdeskundigheid: wat vertel je wel over jezelf en wat niet?
  • de verschillende gespreksfasen
  • afronden van het gesprek

Opzet

Deze training is een mix van zelfstudie (voorafgaand aan elke bijeenkomst), een online bijeenkomst en een bijeenkomst op locatie. We verwachten dat je voor alle onderdelen voldoende tijd reserveert.

We wisselen uit, discussiëren en oefenen verschillende situaties.

  • Zelfstudie: gedurende 3 weken bereid je je voor op de online bijeenkomst met een filmpje, een online module, wat theorie. Met elke week een opdracht. Je krijgt hiervoor toegang tot ons online leerplatform, waar je de materialen en opdrachten vindt. Benodigde tijd: 45 minuten per keer.
  • Sessie 1 online: kennismaking met de trainer en de andere deelnemers. Je kunt vragen stellen over de voorbereiding en oefent met de thema’s 'omgaan met emoties' en 'omgaan met grenzen'. Duur: 1,5 uur.
  • Zelfstudie: na de online bijeenkomst ontvang je de opdrachten voor de bijeenkomst op locatie. Benodigde tijd: 45 minuten.
  • Sessie 2 op locatie: tijdens de trainingsdag op locatie breng je de theoretische en praktische kennis die je tot nu hebt opgedaan in praktijk door te oefenen met de vaardigheden van een lotgenotencontactpersoon. Duur: 6 uur.

Je leert

  • wat ervaringsdeskundigheid is (de mogelijkheden en de grenzen ervan)
  • wat de waarde van lotgenotencontact is
  • hoe een goed (telefoon)gesprek in basis is opgebouwd
  • hoe je het doel van de ander in je gesprek meeneemt
  • luisteren, samenvatten en doorvragen: wat is het en hoe doe je dat?
  • hoe je omgaat met emoties van de ander en met je eigen emoties
  • hoe je grenzen herkent en aangeeft in een gesprek

Je oefent deze gespreksvaardigheden in individuele (1-op-1) gesprekken.

Voor wie?

De training is bedoeld voor vertegenwoordigers van patiënten- en cliëntenorganisatie die zich (gaan) inzetten als contactpersoon voor lotgenotencontact. Je hebt ervaringskennis als patiënt/cliënt of naaste.

Voldoe je hier niet aan en wil je toch graag meedoen? Neem contact op via academie@involv.nl. Dan bespreken we wat we voor je kunnen betekenen.

In het kort

Voor wie

Vertegenwoordigers van patiëntenorganisaties die zich (gaan) inzetten als contactpersoon voor lotgenotencontact.

Tijdsinvestering

Online sessie van 1,5 uur trainingsdag op locatie (6 uur) + zelfstudie

Type training

Deels online en deels op locatie

Kosteloos

Deze training is voor patiënten- en gehandicaptenorganisaties kosteloos. Lees meer bij Voor wie.

Competenties
  • Contactgericht
  • Doorvragen
  • Reflectief vermogen
  • Inlevend
  • Luisteren

Bekijk de trainingsvoorwaarden

Lotgenotencontact is een belangrijke dienst die patiënten- en gehandicaptenorganisaties bieden. Lotgenoten kunnen terecht voor een luisterend oor, het uitwisselen van ervaringen of praktische tips.

Inhoud

In deze training behandelen we onder andere:

  • de verschillende gespreksvormen
  • omgaan met uiteenlopende hulpvragers
  • omgaan met emoties
  • bewaken van je grenzen
  • bewaken van je ervaringsdeskundigheid: wat vertel je wel over jezelf en wat niet?
  • de verschillende gespreksfasen
  • afronden van het gesprek

Opzet

Deze training is een mix van zelfstudie (voorafgaand aan elke bijeenkomst), een online bijeenkomst en een bijeenkomst op locatie. We verwachten dat je voor alle onderdelen voldoende tijd reserveert.

We wisselen uit, discussiëren en oefenen verschillende situaties.

  • Zelfstudie: gedurende 3 weken bereid je je voor op de online bijeenkomst met een filmpje, een online module, wat theorie. Met elke week een opdracht. Je krijgt hiervoor toegang tot ons online leerplatform, waar je de materialen en opdrachten vindt. Benodigde tijd: 45 minuten per keer.
  • Sessie 1 online: kennismaking met de trainer en de andere deelnemers. Je kunt vragen stellen over de voorbereiding en oefent met de thema’s 'omgaan met emoties' en 'omgaan met grenzen'. Duur: 1,5 uur.
  • Zelfstudie: na de online bijeenkomst ontvang je de opdrachten voor de bijeenkomst op locatie. Benodigde tijd: 45 minuten.
  • Sessie 2 op locatie: tijdens de trainingsdag op locatie breng je de theoretische en praktische kennis die je tot nu hebt opgedaan in praktijk door te oefenen met de vaardigheden van een lotgenotencontactpersoon. Duur: 6 uur.

Je leert

  • wat ervaringsdeskundigheid is (de mogelijkheden en de grenzen ervan)
  • wat de waarde van lotgenotencontact is
  • hoe een goed (telefoon)gesprek in basis is opgebouwd
  • hoe je het doel van de ander in je gesprek meeneemt
  • luisteren, samenvatten en doorvragen: wat is het en hoe doe je dat?
  • hoe je omgaat met emoties van de ander en met je eigen emoties
  • hoe je grenzen herkent en aangeeft in een gesprek

Je oefent deze gespreksvaardigheden in individuele (1-op-1) gesprekken.

Voor wie?

De training is bedoeld voor vertegenwoordigers van patiënten- en cliëntenorganisatie die zich (gaan) inzetten als contactpersoon voor lotgenotencontact. Je hebt ervaringskennis als patiënt/cliënt of naaste.

Voldoe je hier niet aan en wil je toch graag meedoen? Neem contact op via academie@involv.nl. Dan bespreken we wat we voor je kunnen betekenen.

Trainer
Anneke Helder organiseert vanuit haar bureau Helder Advies scholingen en trainingen op het gebied van vraagsturing en participatie in zorg en welzijn.
Trainer
Greetje Hingstman zoekt als eigenaar van Zorglab Hingstman de verbinding tussen haar 2 passies: zorg en communicatie. Naast communicatieadviseur is ze ook docent Verpleegkunde.
Trainer
Karin Westra is trainer / adviseur. Ze werkte ruim 35 jaar als professional in de gezondheidszorg. Vanuit haar interesse voor voorlichting en communicatie legde Karin zich toe op het geven van advies en trainingen.

Er zijn helaas (nog) geen geplande trainingsdagen

Wij houden je graag per e-mail op de hoogte wanneer deze training (opnieuw) wordt ingepland.

Hou me op de hoogte